Beauty Bits Boek: Pride and Prejudice – Jane Austen

Beauty Bits Boek: Pride and Prejudice - Jane Austen BeautyBitsBlog.com
Eén van mijn meest favoriete boeken ooit en volgens mij echt de basis van de huidige romantische komedies: Pride & Prejudice geschreven door Jane Austen. In de nederlandse vertalingen ook wel bekend als Trots en; Vooroordeel of Waan en Eigenwaan (!). Je vraagt misschien af wat dit boek in de Beauty Bits Budget Maand doet. Hij is gratis! Tenminste de inhoud dan…
Ik las dit boek voor het eerst toen ik een jaar of twaalf en me verveelde tijdens de zomervakantie. Dit boek staat zo lang ik me kan herinneren al bij mijn ouders in de boekenkast, maar ik had hem nooit gelezen. Maar nadat ik echt niets te doen had, vriendinnen waren op vakantie en mijn broers en zus hadden vakantiebaantjes ben ik er toch maar aan begonnen. En heb het boek binnen enkele dagen verslonden.

Pride and Prejudice werd in 1813 in Engeland gepubliceerd en was destijds al een hit. Het verhaal speelt zich af rond de eeuwwisseling van de 18e naar 19e eeuw en wordt met name verteld vanuit het perspectief van Eliza Bennet. Zij is de tweede van de vijf Bennet zusjes en twintig jaar oud en nog ongetrouwd. Wat in die tijd al redelijk oud was. Zij is intelligent en heeft een scherpe tong. Terwijl haar oudere zus verliefd wordt op de welvarende en aardige Mr Bingley, ontwikkelt zij een soort van haat-liefde relatie met zijn beste vriend Mr Darcy. Gedurende het verhaal onstaat er wrijving en conflict op basis van vooroordelen en misverstanden, maar uiteindelijk komt alles goed.
Beauty Bits Boek Pride and Prejudice BeautyBitsBlog.comDit boek is echt de basis voor de moderne romantische komedies. Man ontmoet vrouw, ze voelen zich aangetrokken tot elkaar, maar door een of ander obstakel of misverstand gaat er iets fout. En uiteindelijk lost dit zich op en leven ze nog lang en gelukkig. Aangezien ik groot fan ben van romantische komedies past dit boek helemaal in mijn straatje.

Voor de mensen die niet van lezen houden dit boek is ook meermalen verfilmd. Het boek en de film van Bridget Jones’ Diary zijn hier op gebaseerd en in 2005 is Pride and Prejudice weer op het witte doek gekomen met Keira Knightley in de hoofdrol. Ik ben persoonlijk niet zo’n fan van Keira Knightley, iets aan haar lippen irriteert mij, dus deze versie heb ik niet bekeken. Mijn favoriete adaptatie blijft overigens de BBC serie waarin Colin Firth, net zoals in Bridget Jones’ Diary, Mr Darcy speelt. Ik kan me nog goed herinneren dat ik met mijn moeder en zus toen we nog allemaal thuis woonden op de bank deze DVD bekeken en ook nu nog steeds regelmatig quoten.

Als jij ook van romantische komedies houdt of gewoon een goed literair werk wilt lezen is Pride and Prejudice echt een aanrader. Je wordt echt meegesleept in het verhaal en in een ander tijdperk. Of als je gewoon niet zo veel geld wilt uitgeven aan boeken is dit zeker ook een tip. Omdat dit boek zo oud is, is op de engelse versie het auteursrecht verlopen en kan je dit gewoon gratis online downloaden. Voor de apple gebruikers onder ons, hij is ook gratis in de iTunes store verkrijgbaar. De nederlandse vertalingen moet je gewoon nog voor betalen omdat daar nog auteursrecht op rust.

Pride and Prejudice van Jane Austen is online gratis in de engelse versie verkrijgbaar, maar natuurlijk ook te koop bij bijvoorbeeld bol.com vanaf €4,29.

Welk boek heb jij hele goede herinneringen aan?

 

7 gedachtes over “Beauty Bits Boek: Pride and Prejudice – Jane Austen

  1. Leuk artikel! Ik heb deze zelf ook en vind het een erg leuk boek, sowieso houd ik wel van Austen. Het hele romantische is niet meteen heel erg mijn ding, maar ik vind het beeld dat ze geeft van de maatschappij in die tijd altijd wel erg interessant!

    Like

  2. Jaaa dit boek is echt geweldig ❤ Sowieso ben ik echt fan van Jane Austen en andere auteurs uit die tijd. Ken je het boek Jane Eyre ook? Die is ook echt super en denk dat je die ook leuk gaat vinden als je zo dol bent op deze 🙂

    Like

Reageer hier voor vragen, opmerkingen of feedback